Mięczak zakaźny – opis przypadku

Opis przypadku

Chłopiec (dziewięć lat) zgłosił się z rodzicami do poradni dermatologicznej z powodu zmiany skórnej zlokalizowanej na bocznej powierzchni tułowia, obecnej od mniej więcej dwóch tygodni. W badaniu dermatologicznym stwierdzono obecność kopulastej, różowawej grudki o średnicy 4 mm, wypełnionej białawą treścią, z delikatnym, centralnym pępkowatym zagłębieniem, otoczonej niewielkim rąbkiem zmienionej zapalnie skóry. Pozostałe okolice ciała były wolne od zmian chorobowych. Na podstawie obrazu klinicznego rozpoznano mięczaka zakaźnego. Zalecono miejscową aplikację płynu zawierającego 5-proc. wodorotlenek potasu z uwagi na bezbolesny charakter leczenia. W trakcie wizyty kontrolnej po upływie dwóch tygodni stwierdzono obecność złuszczania w miejscu po obserwowanym wykwicie mięczaka zakaźnego.

Opis przypadku

Dziewięcioletni chłopiec zgłosił się z rodzicami do poradni dermatologicznej z powodu zmiany skórnej zlokalizowanej na bocznej powierzchni tułowia, obecnej od mniej więcej dwóch tygodni. Analogiczną zmianę chorobową około tygodnia wcześniej matka chłopca zaobserwowała u młodszej córki. Wykwitom nie towarzyszyły żadne dolegliwości subiektywne. Pacjent był ogólnie zdrowy, szczepiony zgodnie z programem szczepień ochronnych. Matka chłopca zgłaszała dużą wrażliwość chłopca na bodźce zewnętrzne i niską tolerancję na ból. Poza tym wywiad medyczny, w tym dotyczący chorób skóry i alergii, nie był istotny. Ponadto w najbliższej rodzinie nie występowały żadne rozpoznane choroby przewlekłe.
W badaniu dermatologicznym stwierdzono obecność kopulastej, różowawej grudki o średnicy 4 mm, wypełnionej białawą treścią, z delikatnym, centralnym pępkowatym zagłębieniem, otoczonej niewielkim rąbkiem zmienionej zapalnie skóry (ryc. 1).

Ryc. 1. Mięczak zakaźny – fotografia wykonana  pod...